29بهمن

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دانشگاه شهید بهشتی

ایجاد شده توسط رضا باستانی نامقیدر بخش اخبار 0 نظر

✔️اخیراً در برخی خبرگزاری‌ها راجع به تحریم‌های دانشگاه شهید بهشتی سخن گفته شده است؛ در این راستا مطالعه تحریم‌های خاصی که از سال‌ها پیش علیه دانشگاه شهید بهشتی مطرح شده است، جالب توجه خواهد بود. نخستین بار به موجب بند 35 از شق B بخش نخست ضمیمه نخست مصوبه شماره 2011/299/CFSP شورای اتحادیه اروپا مورخه 23 می 2011 (مصادف با 2 خرداد 1390) و در راستای ماده دوم همان مصوبه، به طور خاص دانشگاه شهید بهشتی را به واسطه «تحت مالکیت بودن یا تحت کنترل بودن این دانشگاه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و انجام تحقیقات علمی روی سلاح هسته‌ای» مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار داد.
✔️دانشگاه شهید بهشتی در 9 مارس 2012 (مصادف با 19 اسفند 1390) شکایتی را با وکالت آقای Jean-Marc Thouvenin به خواسته‌های متعددی از جمله ابطال مصوبه محل نزاع و اعلام عدم سرایت تحریم‌های پیشین اتحادیه به دانشگاه شهید بهشتی نزد دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مطرح کرد که نهایتاً در 20 نوامبر 2012 میلادی (مصادف با 30 آبان 1391) دعوا توسط دیوان مردود اعلام شد.
✔️ آخرین مصوبه شورای اتحادیه اروپا در خصوص دانشگاه شهید بهشتی، مصوبه تکمیلی شماره 2015/1001 مورخه 25 ژانویه 2015 (مصادف با 4 تیر 1394) بوده است که به موجب آن علت تحریم شدن دانشگاه شهید بهشتی به «تحت مالکیت بودن یا تحت کنترل بودن این دانشگاه توسط وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و انجام دادن تحقیقات مرتبط یا توسعه سلاح هسته‌ای» تغییر داده شد.
✔️در حال حاضر مقرره مشتمل بر تحریم دانشگاه شهید بهشتی، مصوبه شماره 1016/2012 با اصلاحات و الحاقات بعدی است که در بند 77 از شق B بخش نخست ضمیمه شماره 9 مصوبه مذکور دانشگاه شهید بهشتی ذیل آن دسته از موسسات که در فعالیت‌های هسته‌ای یا موشکی دخیل هستند، دسته‌بندی شده است. بند دوم از ماده 23 مصوبه مذکور مقرر داشت که تمام منابع مالی و اقتصادی که متعلق یا تحت کنترل اشخاص و مؤسسات مندرج در ضمیمه شماره 9 مصوبه مذکور است، باید مسدود شود و به طور مستقیم یا غیر مستقیم هیچ گونه منابع مالی یا اقتصادی به نفع این اشخاص یا موسسات صورت نگیرد. همچنین به موجب بند چهارم از ماده مذکور استفاده از پیام‌رسان‌های مالی برای انتقال پول از یا به موسسات مذکور نیز ممنوع خواهد بود. همچنین به موجب بند c از ماده 24 اجرای هر گونه رأی یا حق رهنی به نفع مؤسسات مذکور ممنوع خواهد بود.

✍️ جالب توجه است که تصویب تحریم‌های فوق بدون شواهد قانونی خاصی اعمال شده است و تداوم این تحریم‌ها نیز در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 14 ژوئیه 2015 (مصادف با 23 تیر 1394) با اتحادیه اروپا در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسید و مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی در ارزیابی نهایی خود مورخه 2 دسامبر 2015 (مصادف با 11 آذر 1394) پرونده‌های ادعایی PMD علیه ایران را مختومه اعلام کرد.

منبع: دست نوشته‌های روزانه رضا باستانی نامقی

نظر خود را در مورد مطلب فوق بیان دارید:

فیلدهایی که وارد کردن آن ها اجباری است با علامت * مشخص شده اند. ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*